Patiënten in Drenthe moeten langer wachten op behandeling in ziekenhuis

WORD LID

Bij het Lidmaatschap:

  • Bijniermagazine
  • Welkomstpakket
  • Forum
  • Lotgenoten contact dagen
  • Medisch congres

Voor maar € 37,50 per jaar

Publicatiedatum: 11 september 2024

De wachttijden voor niet-spoedeisende zorg bij Drentse ziekenhuizen zijn toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit een inventarisatie van RTV Drenthe. De norm die is afgesproken met zorgverzekeraars voor een eerste afspraak bij een polikliniek, diagnose of behandeling werd van september 2023 tot en met augustus dit jaar in 39,7 procent van de gevallen overschreden, tegenover 35,8 procent vorig jaar. Het Isala Meppel overschreed vorig jaar in 19,5 procent van de gevallen de wachttijdennorm, en dat is nu 45,9 procent. Het Wilhelmina Ziekenhuis (WZA) Assen had vorig jaar het vaakst een overschrijding van de norm, namelijk 62,5 procent en dat is nu 39,8 procent. In de ziekenhuizen van Treant verslechterde de situatie; de overschrijding van de norm voor wachtlijsten ging bij locatie Bethesda van 29,6 naar 38,6 procent en bij locatie Scheper van 31,5 naar 34,6 procent.

Covid beinvloedt wachtlijst longarts

Het langst moeten patiënten wachten bij Isala Meppel op een ingreep bij een prostaatvergroting (goedaardig), namelijk 400 dagen. Dit is net zo lang als vorig jaar. Bij locatie Scheper van Treant is de wachttijd net als vorig jaar 365 dagen. Ook is het lang wachten op een uroloog (Isala 380 dagen, Scheper 182 dagen, Bethesda 154 dagen) en een neuroloog (WZA 244 dagen). Nieuw is de lange wachttijd voor longgeneeskunde bij Treant (240 dagen bij beide ziekenhuizen). De lange wachttijd voor een longarts komt volgens een woordvoerder van Treant door een gestegen zorgvraag. “Zo hebben we de afgelopen tijd meer opnames in het ziekenhuis gehad, onder meer door veel mensen met longontsteking in de regio. Deze patiënten zien we later ook weer terug voor een poliklinische afspraak. Dat geldt ook voor patiënten met long covid. Dit in combinatie met persoonlijke omstandigheden van onze medewerkers, zoals ziekte, leidt dit tot een langere wachttijd.”

Bron: Academie Nieuwe Zorg