Onze apotheken mogen wel wat aardiger zijn voor patiënt en personeel

Publicatiedatum: 12 augustus 2024

Toen ik 50 jaar geleden in Gouda landde, was de apotheek midden in het centrum. Een fraai gerestaureerd pand aan de Gouwe. Met een interieur, smaakvol geselecteerd door de apotheker en passend bij de allure van de 17eeeuwse toplocatie aan de hoofdgracht. Je kon er niet parkeren, maar dat hoefde ook niet, want we kwamen toen nog op de fiets. De apotheek ging om zes uur dicht, en daar was niets vreemds aan, want alle winkels hadden op z’n hoogst één koopavond in de week. Vaders kwamen te laat thuis van hun werk om nog te winkelen, maar moeders hadden overdag de tijd. En de bejaarden woonden in het bejaardenhuis, dus die hoefden niet zelf naar de apotheek.

Vijftig jaar later kunnen we in andere landen zien hoe dat in onze moderne tijd beter kan. Mijn werkgever, de Australische Monash University, is toevallig nummer één in de wereld voor farmacie. De studie duurt er 4 of 5 jaar – afhankelijk van het land waar de studenten erkend willen worden als apotheker. Dat neemt vijf jaar in Australië; in mijn woonland Maleisië is de invulling vier jaar studeren voor een ‘honours’ degree, gevolgd door één praktisch jaar in een ziekenhuis of in research.