Werk aan de winkel voor kabinet Schoof

Publicatiedatum: 26 juli 2024

Het hoofdlijnenakkoord gaan de nieuwe bewindslieden de komende tijd uitwerken in een regeerprogramma. Het is absoluut noodzakelijk dat het regeerprogramma wel aandacht besteedt aan de positie van mensen met een beperking of chronische ziekte en hun naasten. Ieder(in) gaat daar de komende tijd keihard voor knokken.

Vandaag beëdiging en bordesfoto

Vandaag worden de bewindspersonen van het kabinet-Schoof door Koning Willem-Alexander beëdigd. Dat betekent dat zij vanaf vandaag daadwerkelijk minister of staatssecretaris zijn en het nieuwe kabinet vormen. Na de beëdiging is de bekende bordesfoto, met de koning, de minister-president en alle ministers. Morgen en donderdag volgen dan nog de regeringsverklaring en het debat hierover in de Tweede Kamer.

Uitwerken regeerprogramma

Het nieuwe kabinet gaat het hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB nu uitwerken in een regeerprogramma. Hoe het proces van de uitwerking eruit gaat zien, is niet helemaal duidelijk. In het eindverslag van formateur Van Zwol staat, dat het kabinet het regeerprogramma op tijd naar de Tweede en Eerste Kamer zal sturen om te worden meegenomen bij Prinsjesdag 2024 (17 september). Ook wordt aangegeven dat het regeerprogramma mede in het teken zal staan van wetgevingskwaliteit en van uitvoerbaarheid van beleids- en wetsvoorstellen.

Bron: Academie Nieuwe Zorg