Fleur, het is allemaal als lauwe soep

Publicatiedatum: 25 juli 2024

Fleur, jij leest waarschijnlijk ook dagelijks de berichten van apothekers en apothekersassistenten over de enorme werkdruk, de afschuwelijke administratieve last en natuurlijk het ongelofelijke tekortenschandaal.. We zijn nu in ruim 3 jaar tijd 5 ministers van VWS, 12 werkgroepen en bestuurlijk overleggen en duizenden tekorten verder. En nog steeds geen enkele beweging. Het enige wat beweegt is IGJ die maar blijft controleren of we ons werk wel goed doen en boetes blijft uitdelen. Ook zorgverzekeraars bewegen niet omdat ze bang zijn dat de premies omhoog gaan. Ik denk dat de gemiddelde Nederlander best een paar euro per maand over heeft om de tekorten drastisch te verlagen. ZN leeft in een wereld van ontkennen en blijft volharden dat er geen enkele relatie bestaat tussen de tekorten en het preferentie beleid. Schandalig, Fleur! En wat doen wij? Klagen! Maar klagen doet geen pijn. Dat kun je met een knullig mailtje, een onbegrijpelijk antwoord of zelfs geen reactie eenvoudig weg bewegen.

Ik schreef al eerder “ bureaucratie is het resultaat van de onmacht om beslissingen te nemen”. Dus Fleur, neem besluiten, help jezelf, help de patient en help de markt!

Een paar eenvoudige en snelle voorzetjes: