Nederland scoort slecht op gezondheidszorg kinderen

Publicatiedatum: 18 juli 2024

Nederland scoort in vergelijking met andere westerse landen lager op het gebied van de gezondheidszorg van kinderen ten opzichte van vorig jaar. In de KidsRights Index 2024 daalt Nederland twaalf plaatsen, onder andere door een afnemende inentingsgraad.

KidsRights noemt de dalende vaccinatiegraad een ‘zorgelijke ontwikkeling’. Op dit gebied daalt Nederland 12 plaatsen. Rijksvaccinatieprogramma 2022, dat vaccinaties tegen twaalf ernstige infectieziekten omvat, laat een verminderde dekking zien voor zuigelingen tot twee jaar oud voor meerdere ziekten.

De vaccinatiegraad tegen mazelen ligt voor het eerst sinds jaren onder de 90 procent. Voor bescherming van de bevolking is volgens de Wereldgezondheidsorganisatie een vaccinatiegraad nodig van minimaal 90 procent. Overheidsactie om deze trend te pogen te keren is zeer gewenst, vindt de organisatie.

Fundamentele kinderrechten

Bovendien blijft verbetering uit van andere fundamentele kinderrechten in Nederland, waaronder op het gebied van kinderarmoede en jeugdzorg. Andere factoren die een mindere rol spelen bij de daling zijn de aanpak van discriminatie, het meewegen van belangen van kinderen bij besluiten en kinder- en jongerenparticipatie.

De KidsRights Index is de eerste en enige mondiale ranking die jaarlijks meet hoe kinderrechten wereldwijd wordt gemeten. Dit gebeurt in samenwerking met Erasmus Universiteit. Nederland zakt op de index naar plaats 19. Buurland Duitsland staat op plaats 4 en België stijgt van 18 naar 8.

Bron: Skipr