Kosten basisverzekering stijgen in 2024met 7,4%, langdurige zorg met 9,0%

Publicatiedatum: 17 juli 2024

Volgens de nieuwste cijfers van Zorginstituut Nederland stijgen de kosten van de basisverzekering met 7,4% en die van de langdurige zorg met 9,0%. Dat is meer dan gebruikelijk en komt door de hoge inflatie. Zo stijgen in 2023 en 2024 bijvoorbeeld de salarissen van verplegend en verzorgend personeel met 13 tot 15%. Loon- en prijsstijgingen werken door in de tarieven en daardoor in de totale kosten. Het Zorginstituut toont in dit bericht voorlopige cijfers over kostenontwikkelingen in de zorg. We doen dit op basis van declaratiegegevens van verzekerde zorg die we ontvangen via zorgverzekeraars en zorgkantoren. In dit bericht benoemen we de hoofdlijnen en de meest opvallende ontwikkelingen. Omdat de cijfers voor een groot deel nog uit ramingen bestaan, kunnen we niet alle mutaties duiden. We komen er in dat geval later in het jaar op terug.

Kosten basisverzekering stijgen met 7,4% naar € 58,7 miljard

In 2024 geven we in Nederland in totaal € 58,7 miljard uit aan zorg die wordt vergoed uit het basispakket van de zorgverzekeringswet (Zvw). Zoals te zien in figuur 1, nemen de uitgaven in de meeste zorgsectoren toe in vergelijking met 2023. Dit komt voornamelijk door loon- en prijsstijgingen. Wij lichten de meest opvallende veranderingen in uitgaven hieronder toe. De post ‘Diverse overige kosten’ is weggelaten uit figuur 1, omdat dit een vertekend beeld zou geven. Door de introductie van de transformatiemiddelen2 is er sprake van een grote procentuele stijging in deze relatief kleine post.