Pier Eringa heeft ‘last van politici die alles maar roepen en ver van de werkelijkheid staan’

Publicatiedatum: 10 juli 2024

“Het is niet goed als politici een onderwerp kapen zoals SEH’s. Zorgbestuurders en zorgprofessionals weten prima wat haalbaar en betaalbaar is”, zegt bestuursvoorzitter Pier Eringa van Gelre Ziekenhuizen. “We hebben last van politici die alles maar roepen en ver van de werkelijkheid staan. Schoenmaker, hou je bij je leest!”

Eringa reageert op de wens van de PVV-Kamerfractie om premier Schoof en VWS-minister Agema naar Zuyderland Ziekenhuis te sturen om sluiting van de SEH en IC in Heerlen in 2030 te voorkomen: “Het heeft geen zin om geld te pompen in iets wat je niet in stand hóeft te houden.”

Eringa: “De PVV wil de streekziekenhuizen openhouden met een beschikbaarheidsbijdrage. Dat lost niets op. Het is ook een kwestie van beschikbaar personeel. Wat SP-fractieleider Jimmy Dijk in de Tweede Kamer voorstelt: geld of een beschikbaarheidsbijdrage lost het probleem niet op. Dat is feitelijk onjuist. Politici wakkeren een sentiment in de samenleving aan waar wij steeds weer tegen moeten knokken.”

Juist dinsdag heeft de gemeenteraad van Zutphen in een unaniem aangenomen motie gevraagd aan B&W spoedig met Gelre Ziekenhuizen en het ministerie van VWS te gaan praten over terugkeer van een 24/7 SEH en (acute) verloskunde.

Bron: Zorgvisie