Bereikbaarheidsanalyse SEH’s en acute verloskunde 2024

WORD LID

Bij het Lidmaatschap:

  • Bijniermagazine
  • Welkomstpakket
  • Forum
  • Lotgenoten contact dagen
  • Medisch congres

Voor maar € 37,50 per jaar

Publicatiedatum: 25 juni 2024

Inleiding
Het RIVM analyseert in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) periodiek het aanbod en de bereikbaarheid van de spoedeisende zorg in Nederland. Deze analyse omvat onder andere de spreiding en bereikbaarheid van de Spoedeisende Hulp afdelingen (SEH’s) en
acute verloskundige zorg afdelingen van de Nederlandse ziekenhuizen. De bereikbaarheidsanalyse van de SEH’s en acute verloskunde staat ook bekend onder de naam ‘Gevoelige ziekenhuizen analyse’.

In de bereikbaarheidsanalyse wordt modelmatig berekend welke ziekenhuislocaties met afdelingen voor SEH of acute verloskunde ‘gevoelig’ zijn voor de 45 minuten-norm. Deze 45 minuten betreft de totaaltijd die theoretisch gezien nodig is om met de ambulance vanaf de standplaats de patiënt te bereiken en vervolgens naar de dichtstbijzijnde SEH te rijden. Met ‘gevoelig’ wordt bedoeld dat sluiting van de SEH van het betreffende ziekenhuis tot gevolg heeft dat meer mensen volgens de modelberekeningen niet meer binnen de norm naar een SEH vervoerd kunnen worden, in vergelijking met de situatie wanneer deze SEH open is. Deze definitie van een ‘gevoelig ziekenhuis’ wordt ook gehanteerd voor het aanbod van acute verloskunde. De norm van 45 minuten ten aanzien van de bereikbaarheid van SEH’s en acute verloskunde is vastgelegd in de Uitvoeringsregeling Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).

Sinds 2016 voert het RIVM de bereikbaarheidsanalyse voor SEH’s en acute verloskundige zorg jaarlijks uit. Voor de bereikbaarheidsanalyse wordt het zorgaanbod geïnventariseerd middels een vragenlijst gericht aan de ziekenhuizen. In deze vragenlijst zijn sinds 2022 ook de vragen over de normen uit het Kwaliteitskader Spoedzorgketen2 opgenomen. Het kwaliteitskader beschrijft hoe partijen in de zorg met elkaar samenwerken om iedere patiënt met een spoedzorgvraag goede kwaliteit van zorg te bieden. Dit kwaliteitskader is in februari 2020 door het Zorginstituut vastgesteld en opgenomen in haar Register.

Bron: RIVM