NFU: preventiebeleid is te vrijblijvend en onvoldoende effectief

Publicatiedatum: 8 mei 2024

Als het kabinet de ambities uit het Nationaal Preventieakkoord wil waarmaken, moet het uit een ander vaatje gaan tappen. De maatregelen zijn nu te vrijblijvend en onvoldoende effectief om de gezondheidsdoelstellingen te behalen. Daarom vindt de NFU (Nederlandse Federatie van Universitaire Medische Centra) dat een nieuw kabinet sterker moet inzetten op kennis over effectieve preventie en (wettelijke) maatregelen om de gezondheid van mensen te beschermen.

De zeven umc’s van Nederland willen, als de academische motoren van hun regio, vanuit hun maatschappelijke opdracht en kennisrol een bijdrage leveren aan effectief preventiebeleid. Daarvoor hebben ze hun krachten gebundeld in een ‘Dedicated Group Preventie’. Duidelijk landelijk beleid is echter wel randvoorwaardelijk, schrijft de NFU aan de Vaste Kamercommissie van VWS, in aanloop naar het Kamerdebat over leefstijlstijlpreventie op 16 mei.

Gezondheidseffectrapportage

Om de gezondheid van burgers te beschermen en te bevorderen zou het nieuwe kabinet al haar beleid moeten toetsen op de effecten op gezondheid, vindt de NFU. Urgente maatschappelijke dossiers – zoals Tata Steel, Schiphol en de gaswinning in Groningen – laten zien dat het belang van gezondheidsbescherming van burgers bij beleidsbeslissingen voor verbetering vatbaar is. Daarom pleit de NFU voor een gezondheidseffectrapportage om de effecten van beleidsbeslissingen op de gezondheid mee te wegen. Zo kan onnodige gezondheidsschade worden voorkomen.

Bron: Skipr