UMCG verwijst patiënten die niet komen opdagen weer terug naar de huisarts

WORD LID

Bij het Lidmaatschap:

  • Bijniermagazine
  • Welkomstpakket
  • Forum
  • Lotgenoten contact dagen
  • Medisch congres

Voor maar € 37,50 per jaar

Publicatiedatum: 3 mei 2024

De vier Groningse ziekenhuizen hebben duizenden keren per jaar te maken met zogenaamde ‘no shows’, mensen die niet komen opdagen voor een afspraak. Sommigen bellen nog op het laatste moment af, anderen laten helemaal niets meer van zich horen. Voor het universitair medisch centrum in de stad Groningen is de maat nu vol: patiënten die twee keer niet komen opdagen voor een afspraak worden binnenkort terugverwezen naar hun huisarts. Deze moet hen dan weer een nieuwe doorverwijzing geven.

Van de 1,3 tot 1,6 miljoen afspraken in het UMCG per jaar, blijven 24.000 tot 37.000 afspraken onbenut door patiënten die simpelweg niet komen opdagen. Mensen die last minuten afbellen, zijn niet in deze cijfers meegenomen. Dit kost het UMCG ongeveer 3 tot 5,5 miljoen euro per jaar.

Tijdig afspraak annuleren
Op de afdeling Oogheelkunde in het UMCG zeggen 1.500 van de 20.000 patiënten per kwartaal hun afspraak vijf dagen voordien af. Dat is volgens manager Jasper van Rooijen rijkelijk te laat voor een drukke afdeling, waardoor de wachtlijsten groeien. Zijn afdeling werkt sinds een jaar met een gekleurd inlegvel bij iedere afspraakbevestiging. Patiënten worden daarin verzocht tijdig te bellen om een afspraak te annuleren. Dit heeft tot nu toe gezorgd voor een daling van 2 procent van het aantal te laat afgezegde afspraken. Van Rooijen snapt dat dit misschien niet veel lijkt, maar gezien het grote aantal patiënten op zijn afdeling is dat het wel.

Bron: Academie Nieuwe Zorg