Publicatiedatum: 20 juli 2023
Patiënten hebben baat bij de goede zorg die zij ontvangen. Klinkt logisch, maar toch is dit niet altijd vanzelfsprekend. Patiënten ervaren en herkennen regelmatig zorg zonder toegevoegde waarde. Ook weten veel patiënten de nadelen hiervan goed te benoemen, voor zichzelf en de maatschappij. Dit is één van de conclusies uit ‘Exploring patients, perceptions of low-value care: An interview study’. Een interviewstudie onder 24 patiënten, geworven uit het Zorgpanel van Patiëntenfederatie Nederland. Het laat zien dat patiënten een belangrijke rol kunnen spelen in het signaleren en voorkomen van niet-gepaste zorg. Tijn Kool en Eva Verkerk van IQ healthcare werkten mee aan de interviewstudie.
Niet-gepaste zorg
De patiënten die onderdeel waren van de interviewstudie, gaven al eerder aan last te hebben gehad van niet-gepaste of onnodige zorg. Het ging hierbij bijvoorbeeld over zorg die niet aansloot bij hun wensen of voorkeuren, herhaalde zorg zonder duidelijke reden of zorg die voorkomen had kunnen worden. Dit zorgde ervoor dat er een ander beeld ontstond van wat patiënten ervaren als niet-gepaste zorg. Het is ook een aanleiding voor het feit dat patiënten die te maken hebben gehad met niet-passende zorg, zorg vaker weigeren omdat zij niet geloven dat het effectief is.
Bron: Qruxx