Publicatiedatum: 28 maart 2023
Zorgverzekeraars hebben meer te winnen bij het aantrekken van gezonde verzekerden dan bij goede zorginkoop.
Het stelsel wordt elk jaar bijgeschaafd, maar kent nog steeds grote onvolkomenheden. Een tijdelijke maatregel die voor een gelijker speelveld moest zorgen, heeft niet voldoende opgeleverd. Het loont voor zorgverzekeraars nog altijd om zo veel mogelijk gezonde verzekerden binnen te halen, ten koste van de solidariteit in het zorgstelsel. Een tijdelijke maatregel die dit moest ondervangen heeft onvoldoende gewerkt, valt op te maken uit een analyse van adviesbureau Equalis.
Verzekeraars mogen geen klanten weigeren, maar richten zich met hun marketing hoofdzakelijk op gezonde, vaak jonge, potentiële klanten. Dat geldt als onwenselijk. Met een tijdelijke compensatie- en afroomregeling probeerde de overheid dit effect vorig jaar (in afwachting van structurele verbeteringen) te dempen. Verzekerden kiezen toch vooral voor de laagste premie, en niet voor de verzekeraar die het beste de zorg heeft ingekocht, zegt Equalis-directeur Barry Egberts. ‘Onze boodschap is de afgelopen jaren altijd geweest: zolang het aantrekken van gezonde verzekerden meer oplevert dan onderscheidende zorginkoop, ga je een van de doelstellingen van de Zorgverzekeringswet dus niet halen.’
Bron: Academie Nieuwe Zorg