RadboudUMC zoekt vrijwilligers voor studie AGS

Geneesmiddelonderzoek; in het Radboudumc loopt een onderzoek voor mensen met het adrenogenitaal syndroom (AGS).

Mensen met AGS hebben vaak hoge doseringen cortisol (zoals hydrocortison of prednison) nodig om de verhoogde mannelijke hormonen uit de bijnier goed te onderdrukken. Deze hoge doseringen kunnen op termijn ook bijwerkingen veroorzaken zoals hoge bloeddruk of gewichtstoename.

Tildacerfont is een nieuw onderzoeksmedicijn dat speciaal is ontwikkeld voor het gebruik in AGS-patiënten naast hun cortisol behandeling. Dit medicijn kan er mogelijk voor zorgen dat de vereiste dosis cortisol verlaagt kan worden. Hierdoor verlaagt mogelijk het risico op de langetermijneffecten van de ziekte. Tildacerfont is geen cortisol preparaat, maar remt de aansturing van de bijnier door de hersenen (hypofyse).
Het medicijn wordt gebruikt voor onderzoek en is nog niet op de markt, maar is al in meer dan 170 gezonde vrijwilligers en AGS patiënten getest en bleek veilig en effectief te zijn. Nu wil men het medicijn ook in een grotere groep patiënten in Europa, Amerika, Canada en Australië testen.

Wie kan er meedoen?
U komt in aanmerking voor deelname als u aan de volgende criteria voldoet:

• Minimaal 18 jaar oud
  • U heeft een gedocumenteerde diagnose voor Klassiek AGS door 21-hydroxylase deficiëntie.
  • U gebruikt een hoge dosering cortisol (zoals hydrocortison of prednison) of al minimaal 1 maand een stabiele dagelijkse dosis cortisol

Hiernaast zijn er nog andere criteria die van belang zijn om te bepalen of u aan het onderzoek kunt deelnemen.

Ontvangt u graag meer informatie over de studie?
Neem dan contact op met ons onderzoeksteam om te zien of u in aanmerking komt voor dit onderzoek. clinicalstudiesteamvrouwkind@radboudumc.nl