De Kwaliteitsstandaard Bijnieraandoeningen is officieel geregistreerd

Het bestuur van de Bijniervereniging NVACP is verheugd te kunnen meedelen dat de Kwaliteitsstandaard Bijnieraandoeningen op 4 september 2018 officieel is geregistreerd door Zorginstituut Nederland

Zorgverleners, patiënten en naasten hebben ruim twee jaar gewerkt aan de ontwikkeling van deze Kwaliteitsstandaard voor Bijnieraandoeningen. Het is bijzonder dat voor een zeldzame aandoening het gehele ontwikkelingsproces voor een kwaliteitsstandaard is doorlopen om uiteindelijk te realiseren in de opname in het Register van het Zorginstituut Nederland. Volgens ZINL is dit de eerste Kwaliteitsstandaard voor een zeldzamen aandoening.

Op zaterdag 15 september 2018 voordat het congres van de Bijniervereniging NVACP officieel werd geopend door minister Bruno Bruins, nam hij in een besloten bijeenkomst de Kwaliteitsstandaard Bijnieraandoeningen officieel in ontvangst.

De besturen van de Bijniervereniging NVACP en BijnierNET waren heel blij dat deze mogelijkheid zich voordeed en zij willen dit belangrijke moment met u delen.

Veel leden van de Bijniervereniging NVACP hebben meegewerkt aan het tot stand komen van deze standaard, door een van de enquêtes in te vullen, mee te lezen in de reviewgroepen of mee te praten in de fokusbijeenkomsten.

In de komende jaren zult u in de zorg voor u of voor uw naaste gaan merken dat de Standaard in gebruik is genomen. Heel belangrijk is bijvoorbeeld de stressinstructie die nu in veel ziekenhuizen wordt gegeven. Ook belangrijk is dat ieder ziekenhuis en iedere endocrinoloog nu Het Stressschema moet gebruiken.

U vindt de stressschema’s hier en wilt u meer lezen over de Kwaliteitsstandaard Bijnieraandoeningen ga dan naar www.bijniernet.nl . Het officiële persbericht leest u hier