webinar: Clinische en and genetische aspecten van feochromocytoom

Op maandag 14 juni werd een Endo-ERN webinar over “Klinische en genetische aspecten van feochromocytoom” gegeven door Peter Igaz van de Semmelweis Universiteit, Hongarije.

Feochromocytomen zijn zeldzame, van chromaffiene cellen afgeleide neuro-endocriene tumoren die de hoogste erfelijkheidsgraad vertonen van alle menselijke tumoren. De meeste feochromocytomen (80%) ontstaan ​​in de bijnier, maar een aanzienlijk deel bevindt zich op extraadrenale plaatsen (paraganglioom). Ongeveer 40% van de feochromocytomen is geassocieerd met kiembaanmutaties in verschillende gevoeligheidsgenen. Door de hypersecretie van catecholamines kunnen feochromocytomen leiden tot ernstige cardiovasculaire complicaties en worden ze geassocieerd met significante morbiditeit en mortaliteit. Histologische analyse van feochromocytoom kan het kwaadaardige gedrag ervan niet vaststellen en maligniteit kan alleen worden gediagnosticeerd op basis van klinische criteria, d.w.z. de aanwezigheid van metastasen. Dit webinar richt zich op de klinische behandeling en genetische achtergrond van feochromocytoom via de demonstratie van verschillende gevallen.

Bron: Endo-ERN