Feochromocytoom: eerder ontdekt door betere diagnostiek – artikel

Publicatiedatum: 8 december 2022

Een grote stap vooruit voor mensen met een feochromocytoom

In het tijdschrift Endocrinologie (december 2022) is een artikel opgenomen dat gaat over de verbeterde diagnostiek en behandeling van een zeldzame tumor in de bijnier(en) het feochromocytoom. Slechts 80 mensen worden jaarlijks in Nederland gediagnosticeerd met een feochromocytoom en ongeveer 20 met een paraganglioom. Dat zijn er meer dan decennia geleden, want de diagnostiek is verbeterd. Voorheen werd deze aandoening simpelweg niet vastgesteld bij veel mensen.

Twee verbeteringen in de diagnostiek

De diagnostiek is op twee punten met grote stappen verbeterd.

1. De diagnose kan sinds de jaren 90 betrouwbaar gesteld worden door het meten van metanefrines, een afbraakproduct van catecholamines in het bloed. Catecholamines worden afgegeven door de tumor. Er is dus een betrouwbare meetmethode van het bloed, die helpt de diagnose te stellen.
  2. Door aanvullend onderzoek werd duidelijk dat bij 30-40% van de tumoren sprake is van een overerfbare vorm. Met dit gegeven is het eenvoudiger mensen te volgen door de tijd heen en tijdig in te grijpen.

Een derde reden dat vaker een feochromocytoom wordt vastgesteld is omdat er meer CT-scans gemaakt worden. Hierdoor wordt een tumor op de bijnieren eerder bij toeval zichtbaar.

Bron: BijnierNET