Wat is steroïd geïnduceerde bijnierschorsinsufficiëntie?

Bijnierschorsinsufficiëntie door medicatiegebruik (steroïd-geïnduceerde bijnierschorsinsufficiëntie) ontstaat door het gebruik van medicijnen die cortisol of synthetische vormen van cortisol bevatten.

Oorzaken

Sommige medicijnen bevatten cortison of synthetische vormen van cortisol . Deze stoffen kunnen in allerlei soorten medicijnen voorkomen, zoals crèmes, zalven of shampoo, injecties, inhalatiemedicatie bij longziekten of tabletten. Deze medicijnen onderdrukken de normale werking van de hypothalamus , de hypofyse en de bijnieren en leiden tot bijnierschorsinsufficiëntie.

Incidentie

Deze vorm van bijnierschorsinsufficiëntie is vermoedelijk de meest voorkomende vorm van bijnierschorsinsufficiëntie. Het is niet precies bekend hoe vaak deze vorm van bijnierschorsinsufficiëntie voorkomt in Nederland.

Bron: NVE