Podcast en info over Bijnierschorsinsufficiëntie

In de bijgevoegde podcast praat Maarten Le Fevre van Deci Medical Partners over de zeldzame ziekte bijnierschorsinsufficiëntie met Johan de Graaf, voorzitter van de Nederlandse Hypofyse Stichting, en patiënte Lieke Opdam die secundaire bijnierinsufficiëntie heeft. In deze podcast vertelt Lieke over haar hypofyse uitval en de gevolgen daarvan op haar leven. Johan gaat in op de rol die de Nederlandse Hypofyse Stichting vervult voor patiënten. Lees hieronder alles over bijnierschorsinsufficiëntie.

Wat is bijnierschorsinsufficiëntie?

Bijnierschorsinsufficiëntie is een ernstige, maar zeldzame ziekte waarbij de bijnierschors te weinig bijnierschorshormonen (cortisol, aldosteron en androgenen) produceert. De symptomen die bij de ziekte horen, ontstaan vaak geleidelijk in de loop van maanden of zelfs jaren. Desalniettemin kan bijnierschorsinsufficiëntie dodelijk zijn als het niet wordt behandeld. Een zogenaamde bijnier- of Addisoncrisis is bijvoorbeeld zeer gevaarlijk. Lees hieronder alle belangrijke informatie over bijnierschorsinsufficiëntie.

Bron: MIjn Gezondheidsgids / Hypofyse stichting