Klachten na overstap naar een ander hydrocortisonproduct.

Het bijwerkingen centrum Lareb meldt het volgende over de overstap naar Acecort.

Patiënten met een bijnierschorsinsufficiëntie die hydrocortison gebruiken en overstappen op een ander product met hydrocortison kunnen klachten krijgen van ontregeling. Het is belangrijk dat zorgverleners en patiënten hier extra alert opB zijn om ernstige situaties te voorkomen.

Bijwerkingencentrum Lareb ontving 48 meldingen tussen 4 februari en 22 oktober 2020 van klachten na wisseling naar een ander product met de werkzame stof hydrocortison. Het merendeel hiervan gaat over hydrocortison met de merknaam Acecort. Klachten die passen bij een te lage hoeveelheid stresshormoon werden het meest gemeld. Een aantal patiënten kreeg klachten die horen bij een beginnende of dreigende Addison crisis. Zij moesten hierdoor meer hydrocortison innemen of zelfs een noodinjectie met hydrocortison gebruiken. Enkele patiënten zijn met een Addison crisis in het ziekenhuis opgenomen.

Patiënten met bijnierschorsinsufficiëntie krijgen hydrocortison om een tekort aan het natuurlijke stresshormoon cortisol op te vangen. Zij krijgen precies de hoeveelheid hydrocortison die zij nodig hebben. Kleine veranderingen in deze dosering kunnen ervoor zorgen dat patiënten niet goed meer ingesteld zijn. Hierdoor kunnen zij klachten krijgen.

Bron: Bijwerkingen centrum Lareb