Bijnierschorsinsufficiëntie, zelf stress beheersen

Vaak denkt men bij het beheersen van stress bij mensen met bijnierschorsinsufficiëntie aan het innemen van medicatie. In de video hierboven gaan Dr. Cornelie Andela en Dr. Sasja Huisman in op het beheersen van stress zonder het gebruik van medicatie. Het is van groot belang dat patiënten met bijnierschorsinsufficiëntie stress symptomen kunnen herkennen en weten wat voor handelingen zij kunnen toepassen om stressbronnen te beheersen.

Hieronder lees je alles over bijnierschorsinsufficiëntie van symptomen, diagnose, behandeling tot landelijke initiatieven.

Wat is bijnierschorsinsufficiëntie?

Bijnierschorsinsufficiëntie is een ernstige, maar zeldzame ziekte waarbij de bijnierschors te weinig bijnierschorshormonen (cortisol, aldosteron en androgenen) produceert. De symptomen die bij de ziekte horen, ontstaan vaak geleidelijk in de loop van maanden of zelfs jaren. Desalniettemin kan bijnierschorsinsufficiëntie dodelijk zijn als het niet wordt behandeld. Een zogenaamde bijnier- of Addisoncrisis is bijvoorbeeld zeer gevaarlijk. Lees hieronder alle belangrijke informatie over bijnierschorsinsufficiëntie.

Bron: Mijn gezondheidsgids