Publicatiedatum: 6 maart 2025
Een internationaal onderzoek onder leiding van de Universiteit van Sydney heeft verontrustende resultaten aan het licht gebracht over de manier waarop sociale mediapersoonlijkheden gezondheidsinformatie verspreiden.
Wetenschappers hebben bijna duizend berichten onder de loep genomen waarin bekende online persoonlijkheden medische screeningstests aanprijzen. Deze berichten bereikten samen bijna 200 miljoen mensen. De resultaten van hun analyse, onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijk vakblad JAMA Network Open, geven reden tot bezorgdheid.
Wat blijkt? De overgrote meerderheid van deze aanbevelingen mist elke wetenschappelijke onderbouwing. Bovendien verzwijgen ze mogelijke nadelen, zijn ze commercieel gemotiveerd, en worden ze vaak gepresenteerd als baanbrekende manieren om je gezondheid in eigen hand te nemen. Hoofdonderzoeker Brooke Nickel zegt dat de trend zorgwekkend is. “Deze tests worden aangeprezen als een manier om vroege gezondheidsscreening te doen en controle te nemen over je eigen gezondheid. Het probleem is dat ze voor de meeste mensen onnodig zijn en in sommige gevallen is de wetenschappelijke onderbouwing voor hun effectiviteit twijfelachtig.”
Welke tests werden onderzocht?
De studie richtte zich op vijf specifieke testen die vaak op sociale media worden aangeprezen:
Bron: Academie Nieuwe Zorg