Vrijwillig eigen risico onmiddellijk afschaffen

Het vrijwillig eigen risico, waarvoor je kunt kiezen in ruil voor een lagere zorgpremie, moet verdwijnen, vindt Aad de Groot. De DSW-topman argumenteert dat het niet eerlijk is tegenover met name ouderen en chronisch zieken, die die ’luxe’ keuze vaak niet kunnen maken.
Naast het verplichte eigen risico van 385 euro dat voor alle verzekerden geldt, kan iedereen daar bovenop voor een vrijwillig eigen risico kiezen. In ruil daarvoor betaal je een lagere zorgpremie. Vanzelfsprekend zullen alleen diegenen die geen hoge zorgkosten verwachten voor een hoger vrijwillig eigen risico kiezen. Dit zijn vooral jonge en gezonde mensen. Ouderen en chronisch zieken zijn niet in de positie die keuze te maken. Zij betalen daardoor andermans korting. Dat past niet in ons op solidariteit berustende zorgstelsel. Het vrijwillig eigen risico moet daarom onmiddellijk worden afgeschaft.

Gok
Mensen die voor een hoger vrijwillig eigen risico kiezen, kunnen een korting krijgen op hun zorgpremie die kan oplopen tot wel €336 euro. Dit zijn voornamelijk jonge en gezonde mensen die de gok wel kunnen wagen. Bovendien kan deze keuze jaarlijks opnieuw worden gemaakt. Degenen die verwachten een medische ingreep te moeten ondergaan, kunnen er dan voor kiezen voor een jaartje geen vrijwillig eigen risico te nemen. Een beetje plannen en rekenen kan dus een fors financieel voordeel met zich brengen.

Bron: Academie Nieuwe Zorg