Twentse apothekers beginnen met steun van patiënten actie tegen geneesmiddelenbeleid kabinet

Publicatiedatum: 23 januari 2023

Het Nederlandse geneesmiddelenbeleid deugt van geen kanten. Het moet echt anders, vinden apothekers. Daarom komen de 67 apotheken in Twente in actie waarbij ze nadrukkelijk de steun van de patiënten zoeken, zo bericht de regionale krant De Gelderlander.

Er moet een beter geneesmiddelenbeleid in Nederland komen, aldus de apothekers Jacky de Wolff en Lisette Darman in een toelichting op de actie. Beiden zijn bestuurslid van de Twentse Apothekers Organisatie (TAO) Dagelijks lopen zij tegen het probleem aan dat medicijnen of hulpmiddelen niet voorradig zijn. De gevolgen zijn volgens hen ernstig. Zo was een geneesmiddel tegen epilepsie niet te krijgen. „We konden niet overschakelen op een ander merk, maar moesten een ander medicijn meegeven.”

Darman: „Voor een kwetsbare groep als mensen met epilepsie kan het betekenen dat iemand opnieuw moet worden ingesteld. Een ander voorbeeld was een bij heel veel infecties ingezet antibioticum. Ook dat was niet meer voorradig. Het alternatief dat we moesten meegeven werkt mogelijk minder goed.”