‘Sublabels’ worden gebruikt om gezonde klanten te trekken

Zorgverzekeraars zeggen niet van plan te zijn om te stoppen met het aanbieden van zogenoemde tweelingpolissen, ondanks de oproep van minister Ernst Kuipers (Volksgezondheid) om hun polisaanbod ’tegen het licht te houden’.

Steeds meer zorgverzekeraars bieden tweelingpolissen aan. Dat zijn polissen die nagenoeg dezelfde zorg vergoeden, maar op jaarbasis honderden euro’s goedkoper zijn dan bestaande polissen. Dat bemoeilijk het keuzeproces, aldus naar aanleiding van Kamervragen van Fractie Den Haan. ,,Dat kan ertoe leiden dat verzekerden bij een klein verschil onnodig voor een duurdere polis kiezen. Ik roep zorgverzekeraars op hun polisaanbod kritisch tegen het licht te houden.”

Verzekeraars zijn niet van plan tweelingpolissen uit hun aanbod te halen. VGZ zeggen over het verzekeringsaanbod voor volgend jaar, maar zich ervan bewust dat het kiezen van een passende verzekering ingewikkeld is. De zorgverzekeraar zet daarom in op communicatie. ,,Ons klantcontactcentrum kan helpen met het vergelijken van merken”, zegt Jascha Hagendoorn van VGZ.