Schaamte om Duits zorgaanbod

PVV-Kamerlid Fleur Agema noemt het een ’blamage’ dat Nederland de zorgwachtlijsten niet zelf kan wegwerken. „Uit angst voor oplopende zorgkosten is er sprake van verlamming.”

DEN HAAG Het Duitse aanbod om te helpen bij het wegwerken van onze zorgwachtlijsten zorgt voor ongemak in de Tweede Kamer. „Fijn dat wachtenden eerder kunnen worden geholpen, maar het is een blamage dat onze ziekenhuiszorg zo is uitgekleed dat we het zelf niet kunnen”, zegt PVV-Kamerlid Fleur Agema. Momenteel wachten zo’n 100.000 tot 120.000 Nederlanders op een operatie, en die wachtlijsten nemen niet af, bleek uit cijfers van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

Inhaalzorg
Die inhaalzorg zal daarnaast nog tot volgend jaar doorlopen, is de verwachting van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen. Zo’n 300 ziekenhuizen in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen kunnen bijspringen om die wachtlijsten terug te dringen, zo liet bestuurder Alex Friedrich van het academische ziekenhuis in Münster weten aan de NOS. Daarmee zou de wachttijd van Nederlanders van maanden teruglopen naar een paar weken, aldus Friedrich.