Sander Gerritsen: Er moeten een paar heilige huisjes omver

De zorg gaat naar een stelsel met minder marktwerking zodat meer ingezet wordt op passende zorg. Ook worden hiermee problemen zoals personeelstekorten en betaalbaarheid aangepakt, zegt Sander Gerritsen, vertrekkend directeur van branchevereniging NVZ en aankomend interim-bestuurder bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis. ‘Ik zeg niet dat die marktwerking nooit had moeten gebeuren of dat het een slecht uitgangspunt is geweest’, benadrukt Gerritsen. ‘Het heeft echt gewerkt, maar we zijn toe aan een andere fase. De problemen die nu naar boven komen op het gebied van arbeidsmarkt en betaalbaarheid kunnen opgelost worden als we een deel van die marktwerking achter ons laten en de zorg écht anders gaan organiseren.’

Onderliggende financiering
Hij noemt als voorbeeld de seh’s. ‘In het kader van de marktwerking en rendement is het bijvoorbeeld heel belangrijk om een spoedeisende-hulppost open te hebben, het liefst 24/7.’ Maar minister Kuipers pleit voor efficiënter omgaan met de spoedeisende hulp en het opzetten van zorgcoördinatiecentra. ‘Ik denk dat dat kan’, zegt Gerritsen ‘Maar dan moet je de onderliggende financiering, anders gezegd de rendementen die behaald worden door ziekenhuizen, vervangen. Ik denk dat dat ook gaat gebeuren en dat daarmee ook de kwaliteit en betaalbaarheid worden.