Provincies maken zich druk om huisartsentekort in krimpregio’s

Publicatiedatum: 8 maart 2023

Zeeland en Friesland maken zich druk om het tekort aan huisartsen in de provincies. In aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen willen de meeste partijen dat er iets wordt gedaan om de basiszorg in dunbevolkte gebieden te waarborgen. “Het huisartsentekort is een landelijk probleem voor heel Nederland, maar wordt in een aantal regio’s buiten de Randstad het meest gevoeld”, zegt Annemarie Noordhoek van ZHCo-PeriScaldes, een samenwerkingsorganisatie van Zeeuwse huisartsen boven de Westerschelde.

De Fryske Nasjonale Partij (FNP), die in het Friese provinciebestuur zit, wil dat de landelijke overheid instapt. “Wij hebben ongeveer 1,5 jaar geleden een campagne gehad, die heeft toen meerdere huisartsen aangetrokken. Maar als we niets doen, dan komt de grote klap nog in de zorg”, zegt lijsttrekker Sijbe Knol.”Er moet actie komen van het Rijk en er moeten meer huisartsen worden opgeleid. Dat is een basisvoorziening en die moet bereikbaar blijven voor iedereen.” Ook Friese coalitiepartners VVD en PvdA willen huisartsen blijven aantrekken naar de provincie.

Bron: Skipr