Prijzenstrijd medicijnen roept weerstand op

Een relatief bescheiden bezuiniging op de geneesmiddelenkosten roept massaal verzet op. Dat voorspelt weinig goeds voor de kabinetsplannen om de zorg betaalbaar te houden voor de lange termijn.

Patiëntenverenigingen, huisartsen, apotheken en farmaceuten buitelen over elkaar heen om duidelijk te maken dat herijking van het geneesmiddelenvergoedingssysteem onwenselijk is.

Farmaceuten, huisartsen, apothekers en patiënten lopen te hoop tegen plannen om te snijden in de geneesmiddelenvergoedingen. Aanpassing van het vergoedingssysteem moet structureel €140 mln opleveren. Chronische patiënten die het toch al niet breed hebben zijn de dupe, klagen tegenstanders. Voormalig minister Bruno Bruins voor medische zorg had het vier jaar geleden al op zijn to-dolijstje staan: updaten van de lijst met vergoedingen voor de verschillende medicijnen die door apothekers worden verstrekt. Die was immers in 1998 voor de laatste keer nog bijgewerkt en liep mijlenver achter bij de ontwikkelingen in de markt. Actualiseren zou een besparing van jaarlijks €140 mln tot wel €200 mln kunnen opleveren, becijferde Bruins, omdat de afgelopen decennia de gemiddelde prijs voor medicijnen tegen bepaalde aandoeningen is gedaald.

Bron: Academie Nieuwe Zorg