Prestatiecijfers ziekenhuizen moeten openbaar worden, vindt Patiëntenfederatie: ‘Waarom weten artsen wel wie het goed doen en patiënten niet?’

Publicatiedatum: 9 maart 2023

Hoe goed presteren Nederlandse ziekenhuizen ten opzichte van elkaar? Daar zijn enorme hoeveelheden data over, maar ze zijn niet openbaar. De Patiëntenfederatie wil dat dit verandert, zodat mensen kunnen zien waar de beste zorg geleverd wordt.

In Nederland worden grote hoeveelheden gegevens verzameld die allemaal betrekking hebben op de kwaliteit van de ziekenhuiszorg. Wat doen ziekenhuizen zoal, is een bepaalde operatie of een behandeling goed gegaan, zijn er complicaties geweest? Welke medicijnen worden er gegeven en met welk resultaat?

Meest succesvolle hartoperaties

De data zijn heel concreet: het gaat bijvoorbeeld om de vraag waar de meest succesvolle hartbehandelingen worden uitgevoerd en waar het minder goed gaat. Wie geeft de beste beroerte- of kankerzorg en in welk ziekenhuis is de kans op complicaties extra hoog? Het enige struikelblok is dat het overgrote deel van deze data niet openbaar is.

“Artsen weten wel van elkaar wie de beste is, maar de patiënt weet dat niet”, vertelt Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie. Zij roept de ziekenhuizen op om duidelijker te zijn over welke cijfers bij welk ziekenhuis horen. “Je wil als patiënt graag weten wat je kunt verwachten en waar je terechtkomt. Pas dan kun je een goede keuze maken. Nu weten patiënten vaak totaal niet waar ze hun keuze op moeten baseren.”

Bron: Een Vandaag