Publicatiedatum: 8 mei 2025
Net als voorgaande jaren zijn burgers in 2024 over het algemeen tevreden over de zorgverlening die ze krijgen. Een grote meerderheid blijft positief over de manier waarop de huisarts hen bejegent. Ook zien minder burgers af van een doktersbezoek, verdere behandeling of medicijnen vanwege de kosten dan vorig jaar. Dit én meer blijkt uit de jaarlijkse peiling ‘Tevredenheid van burgers over zorgverlening’ aan de hand van het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg. De jaarlijkse peilingen worden sinds 2016 elk jaar opgenomen op de website van Staat van Volksgezondheid en Zorg (Staat VenZ).
Op de website van De Staat van Volksgezondheid en Zorg (Staat VenZ) zijn cijfers van het Nivel opgenomen met vele andere kerncijfers over zorg en gezondheid, die door verschillende partijen worden aangeleverd. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport gebruikt deze kerncijfers ter ondersteuning van zijn beleid.
Kerncijfers 2024 Tevredenheid van burgers over zorgverlening
Sinds 2016 meten wij elk jaar de tevredenheid van burgers over zorg. Dat hebben we geconcretiseerd door vier onderwerpen te definiëren. Voor elk onderwerp verschijnt elk jaar een aparte publicatie.
Over 2024 zijn op basis van de volgende onderwerpen vier infographics gemaakt:
- Tevredenheid over de bejegening door de huisarts
- Tevredenheid over gezamenlijke besluitvorming over een behandeling
- Tevredenheid over toegankelijkheid van zorg, in termen van kosten en wachttijden
- Tevredenheid over het vermogen en de mogelijkheden tot het vervullen van sociale rollen en activiteiten
We lichten in dit bericht twee van deze onderwerpen uit. Meer weten over alle vier de onderwerpen, die over meer jaren gemeten zijn? Ga naar Nivel-cijfers Tevredenheid van burgers over zorgverlening.
Bron: Nivel