Patiënten verdienen beter dan financiële verrassingen – ook bij de verwijzing

WORD LID

Bij het Lidmaatschap:

  • Bijniermagazine
  • Welkomstpakket
  • Forum
  • Lotgenotencontactdagen
  • Medisch congres

Voor maar € 37,50 per jaar

Publicatiedatum: 8 mei 2025

Nog steeds worden patiënten in Nederland onaangenaam verrast door onverwachte zorgkosten. Uit recent onderzoek dat wij gedaan hebben blijkt dat veel mensen bij niet-gecontracteerde zorg pas achteraf ontdekken dat ze (een deel van) de kosten zelf moeten betalen. Vaak gaat het om honderden euro’s. Dat is niet alleen frustrerend, het tast ook het vertrouwen aan in de zorg en
het stelsel waarin die is georganiseerd.

Voor ons is de conclusie duidelijk: dit moet anders. Zorgaanbieders, zorgverzekeraars maar ook verwijzers – met name huisartsen – moeten gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen om dit probleem aan te pakken. Patiënten moeten vooraf weten waar ze aan toe zijn. Dat is geen luxe, dat is een voorwaarde voor passende zorg.

We hebben in onze communicatie na dit onderzoek benadrukt dat verwijzers een belangrijke rol kunnen spelen in het voorkomen van deze financiële verrassingen. Want als een huisarts een patiënt doorverwijst naar een zorgaanbieder die niet is gecontracteerd door de verzekeraar van die patiënt, en dit wordt niet gemeld, dan is die zorg voor die patiënt opeens niet meer zo passend als het leek.

Overvraager

Op onze oproep kwamen veel reacties – vooral van huisartsen. Over het algemeen ronduit kritisch. Ze voelen zich overvraagd, geven aan dat ze geen tijd of kennis hebben om de polisvoorwaarden van elke patiënt uit te pluizen, en leggen de verantwoordelijkheid vooral bij de verzekeraar.

Bron: Academie Nieuwe Zorg