Overgebleven medicijnen? Zo kan je ze het beste weggooien

Publicatiedatum: 18 januari 2023

Paracetamol dat over de datum is of medicijnen die we niet meer nodig hebben: we gooien dit al snel in de prullenbak of spoelen ze weg in de wc, terwijl dit niet goed is voor het milieu. Wat kun je het beste doen met overgebleven medicijnen? Radar zocht het uit.

In Nederland worden elk jaar ongeveer honderd miljoen euro aan ongebruikte medicijnen teruggebracht naar de apotheek.

Medicijnen wegspoelen via de gootsteen of wc is erg slecht voor het milieu. Medicijnresten komen namelijk op deze manier in het rioolwater terecht, waarna het wordt gezuiverd. Dit gaat alleen erg moeilijk: chemische stoffen zoals medicijnen blijven in (sterk) verdunde vorm aanwezig in het water. Het is niet alleen duur om dit eruit te halen, maar het kost ook veel energie. Hierdoor komt het ook terecht in oppervlaktewater zoals meren en rivieren.Dit heeft ook invloed op de planten en dieren die in het water leven. Pijnstillers beschadigen bijvoorbeeld het weefsel van vissen.

Bron: Radar