Multimorbiditeit (meerdere aandoeningen)

Publicatiedatum: Onbekend

In 2020 hadden 5,6 miljoen mensen twee of meer chronische aandoeningen (multimorbiditeit). Dit komt overeen met 32% van de totale Nederlandse bevolking en met 55% van de mensen met ten minste één chronische ziekte1.

Mensen met een schildklieraandoening hebben soms naast deze ziekte ook nog andere aandoeningen/ziekten. Dit geldt met name voor wie de ziekte van Graves en de ziekte van Hashimoto heeft. Het gaat hier om twee auto-immuunziekten, die voor een auto-immuunreactie tegen de schildklier zorgen. Mensen met een auto-immuunziekte, hebben een verhoogde kans op het ontwikkelen van een tweede (of derde of…) auto-immuunziekte (co-morbiditeit / multimorbiditeit).

Twee onderzoeken

Patiëntenfederatie Nederland (PFN) – heeft een onderzoek laten uitvoeren over het hebben van meerdere aandoeningen, in hoeverre die elkaar beïnvloeden, en hun invloed op de kwaliteit van leven. Ook over zorgverleners, regie en regievoering en over de rol en positie van patiëntenorganisaties. Schildklier Organisatie Nederland heeft de data over schildklierpatiënten apart geanalyseerd.

Bron: Schildklier Organisatie Nederland