Medicijnen blijven lastig verkrijgbaar: ‘Vervelend voor klanten én medewerkers apotheek’

Ondanks maatregelen van de overheid blijven veel geneesmiddelen maar moeilijk verkrijgbaar. Patiënten krijgen nog dagelijks bij de apotheek te horen dat hun voorgeschreven medicijn niet voorhanden is.

én van de apothekers die zijn cliënten regelmatig moet teleurstellen is Frank Jochems van Service Apotheek ’t Veer in Raamsdonksveer. ,,We doen er echt alles om ze zo goed mogelijk te helpen. Maar het komt dagelijks wel een paar keer voor dat we het voorgeschreven medicijn niet kunnen meegeven. En dat is vervelend. Voor de cliënt, maar ook voor onze medewerkers.’’

Alternatief

Gelukkig kan Jochems in veel gevallen het probleem oplossen door een alternatief medicijn met dezelfde werking mee te geven. Regelmatig, als er geen adequaat alternatief voorhanden is, kiest hij ervoor het geneesmiddel dan zelf maar in het buitenland te bestellen, maar dat kost tijd en bovendien wordt het medicijn in dat geval vaak maar ten dele vergoed.

Bron: BN De Stem