Levensreddende medicijnen horen geen luxeproducten te zijn

Publicatiedatum: 22 januari 2023

Toegang Farmaceuten zijn niet transparant over de ontwikkelingskosten van medicijnen. Pas als ze dat wél zijn, weten we wat een eerlijke prijs is voor geneesmiddelen, vindt Victorine de Milliano.

Nederland heeft nú de kans om hoge medicijnkosten aan te kaarten. Samen met Zuid-Afrika zit Nederland het aankomende jaar bij de Wereldgezondheidsorganisatie de onderhandelingen over een ‘pandemie-akkoord’ voor. Dat akkoord moet ervoor zorgen dat de wereld in de toekomst beter voorbereid is op een pandemie. Het is het uitgelezen moment om afspraken te maken over de toegankelijkheid en betaalbaarheid van vaccins en andere geneesmiddelen.

Al decennialang is financiële winst dé prioriteit voor farmaceutische bedrijven. Zelfs al gaat het ten koste van mensenlevens, vooral van mensen in lage inkomenslanden, die vaak als eerste de dupe zijn.

Bron: NRC