In de zorg alles blijven doen kan niet meer

Publicatiedatum: 20 maart 2023

De zorg staat voor grotere veranderingen dan ooit tevoren, zegt Marian Kaljouw bij haar afscheid als bestuursvoorzitter van de Nederlandse Zorgautoriteit. Om de toegankelijkheid te behouden, moeten er ‘harde keuzen’ worden gemaakt.

Als Marian Kaljouw vanmiddag na haar afscheidsreceptie het pand van de Nederlandse Zorgautoriteit uitloopt, heeft ze bijna vijftig jaar in de zorg gewerkt. Begonnen als verpleegkundige in Vlissingen en na diverse bestuursfuncties geëindigd als bestuursvoorzitter van de Nederlandse Zorgautoriteit, een van de invloedrijkste posities in de Nederlandse zorg.

Bij haar afscheid staat de zorg voor grotere veranderingen dan ooit tevoren, zegt Kaljouw. Ze komt haar werkkamer binnen met dahlia-bollen, gekregen van een afdeling waar ze zojuist gedag heeft gezegd. ‘De medewerkers daar zeiden tegen mij: als bol is een dahlia lelijk, maar als bloem prachtig. Zoals de NZa de afgelopen acht jaar tot bloei is gekomen.’