Hoofd van de World Medical Association
Montgomery roept op tot EU-brede
geneesmiddelenreserve

Publicatiedatum: 1 mei 2023

BERLIJN (dpa-AFX) – Het hoofd van de World Medical Association, Frank Ulrich Montgomery, pleit met het oog op het tekort aan afzonderlijke geneesmiddelen voor een EU-brede geneesmiddelenreserve. De tekorten nemen al meer dan tien jaar toe. “De oorzaak is verkeerd ingestelde economische prikkels in de farmaceutische industrie”, zei hij maandag tegen de kranten van de Funke Group. “Voor massaproducten buiten octrooibescherming worden de marges laag geacht, ‘Big Pharma’ is niet meer geïnteresseerd in deze medicijnen en verplaatst de productie naar lagelonenlanden als China of India. Als daar een fabriek afbrandt, een basisstof ontbreekt of er kwaliteitsgebreken zijn – dan is een medicijn ineens over de hele wereld zoek.”

Een EU-reserve als “verplichting voor de farmaceutische industrie, gecontroleerd en beheerd door de staat en de medische wereld” zou onmiddellijk kunnen worden gecreëerd, legde Montgomery uit. Beleidsmakers moeten ook productielocaties met de juiste economische randvoorwaarden terug naar Europa halen, voegde hij eraan toe. Toeleveringsketens met meerdere bronnen voor geneesmiddelen moeten wettelijk worden beveiligd.

Bron: Academie Nieuwe Zorg