GGD over 1 jaar prikken: ‘Open samenleving komt in zicht’

Een jaar geleden, op 15 januari, begon in Limburg de vaccinatiecampagne tegen het coronavirus. Volker Hackert is arts-infectieziektebestrijding van de GGD Zuid Limburg. Hij kijkt terug op een jaar prikken.

De GGD Zuid Limburg zette in een jaar in totaal 980.277 prikken in de bovenarmen van mensen. Een megaklus van jewelste. Volgens Hackert zijn er grote stappen gemaakt, is te snel versoepelen niet slim en blijft vaccineren de enige kans op een terugkeer naar een open samenleving. Cijfers en feiten zijn onderin dit verhaal te vinden.

We zijn op 15 januari precies 1 jaar bezig met vaccineren. Wat heeft het ons opgeleverd? Mede met het oog op de recente besmettingsrecords?
“De vaccinaties hebben ervoor gezorgd dat minder mensen na een besmetting ernstig ziek werden of zelfs overleden. De vaccins voorkomen bovendien in belangrijke mate dat besmette personen het coronavirus doorgeven aan anderen. Hoewel de omikronvariant deels weet te ontsnappen aan de vaccins en de ‘natuurlijk’ opgebouwde immuniteit na een infectie, werkt een prik nog steeds goed tegen ernstige ziekte. Besef wel, zonder vaccinaties waren we in een heel andere situatie terechtgekomen. Met veel hogere besmettingscijfers, meer ziekenhuisopnames en overlijdens. Dan zouden uitsluitend strenge en langdurige lockdowns uitkomst kunnen bieden met alle nadelige maatschappelijke gevolgen van dien.”

Bron: 1 Limburg