Farmabedrijven waarschuwen voor lagere medicijnproductie door hoge energieprijzen

Publicatiedatum: 28 september 2022

Europese producenten van generieke geneesmiddelen vrezen hun productie te moeten verlagen door de hoge energietarieven. Ze hebben te kampen met flink hogere kosten, maar kunnen die niet doorberekenen omdat hun prijzen veelal gebonden zijn aan nationale prijsbeperkingen.

Daarvoor waarschuwt branchevereniging Medicines for Europe in een brief aan de Europese Commissie en de EU-lidstaten. De fabrikanten hopen in aanmerking te komen voor steunmaatregelen. Vrijdag vergaderen de EU-ministers van energie over hulp aan huishoudens en bedrijven.

Duurdere grondstoffen
Generieke geneesmiddelen zijn medicijnen waarvan het patent verlopen is; die zijn daardoor doorgaans fors goedkoper dan het oorspronkelijke merkmedicijn. Grote fabrikanten van dergelijke middelen zijn onder meer Teva en Sandoz. Volgens de branchevereniging hebben fabrikanten door de coronacrisis en de Russische invasie van Oekraïne op allerlei vlakken duurder uit: zo zijn de prijzen van grondstoffen met 50% tot 160% gestegen en is ook transport fors duurder geworden.