Dit is waarom we zo gestresst zijn

Publicatiedatum: 15 juli 2019

Veel mensen voelen zich opgejaagd en het aantal burn-outs blijft toenemen. Maar wat is stress eigenlijk? En hebben we stress door ons werk, door ons priveleven of door onze genen? Een bedrijfsarts en een internist vertellen u alles wat u moet weten over stress.

Tijdens het Nationaal Stressdebat dat MAX op 9 juli 219 uitzendt, schuiven bedrijfsarts Willem van Rhenen en internest Liesbeth van Rossum aan bij presentatrice Elles de Bruin. Zij stelt hen de 7 belangrijkste vragen over stress.

Hoe werkt stress?

Van Rossum: “In ons lichaam zit een stressysteem. De hersenen sturen allerlei signaaltjes naar de bijnieren. Dat zijn kleine orgaantjes bovenop de nieren. Deze bijnieren maken een aantal stresshormonen, waarvan de belangrijkste het hormoon cortisol is. Dit hormoon zorgt eerst voor acute stress. Dat is functioneel. Je hart gaat sneller kloppen, je bloeddruk wordt hoger, dus je gaat meer bloed rondpompen. Hierdoor krijg je meer zuurstof in je hersenen, waardoor je sneller kunt denken. Bij een hardloopwedstrijd gaat er meer zuurstof naar de spieren, waardoor je goed kunt rennen.”

Bron: Meldpunt