Brandbrief aan minister Kuipers: houd medicijnproductie in Nederland

Nederland dreigt de mogelijkheid kwijt te raken zelf op grote schaal medicijnen te produceren. Dat schrijft een alliantie van verschillende zorgorganisaties in een brandbrief aan minister Ernst Kuipers (Volksgezondheid)

De alliantie bestaat uit onder meer de apothekers vereniging KNMP, de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en hoogleraren van het Leids Universitair Medisch Centrum en het Radboudziekenhuis. Ook de Tweede Kamer maakt zich grote zorgen over het mogelijk verdwijnen van
medicijnproductie uit Nederland.

Verdwijnen

In ons land is slechts één bedrijf (InnoGenerics in Leiden) in staat op grote schaal zogenoemde generieke medicijnen te produceren. Dat zijn medicijnen waarop geen patent meer rust. Het gaat onder meer om essentiële medicijnen in tabletvorm tegen hart- en vaatziekten zoals bloeddrukverlagers, diabetes, maar ook over antidepressiva, antipsychotica, antibiotica, pijnstillers en bloedverdunners. Ze zijn goedkoop en miljoenen inwoners gebruiken ze dagelijks.

Bron: Academie Nieuwe Zorg