Grenservaringen

Inaugurele rede door prof.dr. Hedi Claahsen – van der Grinten

In haar inaugurele rede vertelt Hedi L. Claahsen-van der Grinten over de grenservaringen die ze had tijdens haar carrière. In de samenleving en in de geneeskunde hebben we in vele domeinen met grenzen te maken. We definiëren grenzen, bijvoorbeeld met behulp van referentiewaarden, en creëren daarmee goed omschreven categorieën. Categoriseren is voor een arts een belangrijk hulpmiddel om symptomen te kunnen interpreteren en sorteren en ziektes te kunnen behandelen.

Op bladzijde 7 vindt u onder andere de volgende tekst:
Het adrenogenitaal syndroom
Een ander voorbeeld uit mijn praktijk is het ziektebeeld adrenogenitaal syndroom, afgekort AGS, een van onze speerpunten. AGS is een ziekte van de bijnier, die wordt veroorzaakt door een tekort van een van de stofjes die nodig zijn voor de productie van cortisol, het levensbelangrijke stresshormoon.(4) Door een tekort van dit stofje kan geen cortisol geproduceerd worden. De bijnier produceert in plaats daarvan grote hoeveelheden voorloperstoffen en mannelijke hormonen met vermannelijking van het vrouwelijk geslacht als gevolg. Een ernstige ziekte dus.

Bron: NVE