Waarschuwing voor de toekomst: ‘In bijna het hele land mogelijk te weinig huisartsen’

“Bij de hoogste voorspellingen (een stijging van de zorgvraag met 1,8 procent) zullen er zelfs in bijna het hele land te weinig huisartsen zijn om in de vraag naar huisartsenzorg te voorzien”, zo schetst de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) de toekomst. Het onderhandelingsakkoord voor de huisartsenzorg, dat vorig jaar is gesloten, was welkom, maar de zorgen voor de toekomst zijn daarmee nog lang niet weggenomen. ZEMBLA sprak onder meer met de LHV over de veranderingen die het akkoord teweeg heeft gebracht.

isartsen zijn blij met de erkenning” die er met het akkoord is gekomen, zegt de LHV. Maar de grote problemen zijn zeer complex. Een van de onderdelen van het akkoord is dat er twaalf miljoen euro extra beschikbaar is voor de zorg aan patiënten uit achterstandswijken.

Bron: Acdemie Nieuwezorg