Tentamen Stress

Mijn dochter van 20 met primair bijnierschorsinsufficiëntie, volgt een opleiding aan de Hogeschool Leiden. Ze heeft het erg naar haar zin. Om haar Propedeuse te kunnen halen, moest ze in het eerste jaar een aantal tentamens doen, die ze vanzelfsprekend met een voldoende moest afsluiten. Op één vak na, is dat haar vorig jaar gelukt, dus helaas niet haar P. gehaald. Het vak gespreksvaardigheden, waar het mis ging, bracht haar zoveel stress, dat ze ondanks het verhogen van de hydrocortison volledig dichtklapte en niet meer helder na kon denken en adequaat reageren.

Vanuit de hogeschool kreeg ze het antwoord “geen paniek, want volgend jaar mag je het vak gewoon herkansen”. Je begrijpt natuurlijk wel dat je met een bijnierschorsinsufficiëntie niet echt zit te wachten om opnieuw met zo’n stress-situatie te worden geconfronteerd.

Bron: BijnierNET / Bas van den Berg