Sommige informatie moeilijk vindbaar op websites van zorgverzekeraars

nformatie op de websites van zorgverzekeraars is niet altijd even goed te vinden voor verzekerden. Over zeven van de tien onderzochte onderwerpen, zoals de vergoeding voor fysiotherapie, kan minimaal driekwart van de verzekerden informatie vinden. Over andere onderwerpen, zoals de vergoeding voor niet-gecontracteerde zorg, kan de helft of minder dan de helft informatie vinden. Dit blijkt onderzoek van het Nivel onder leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg, in opdracht van de Nederlandse Zorgautoriteit.

In ons zorgverzekeringsstelsel is iedereen verplicht een zorgverzekering af te sluiten. Verzekerden mogen zelf kiezen bij welke zorgverzekeraar zij dat doen, wat voor type polis zij afsluiten en of zij bijvoorbeeld voor een vrijwillig eigen risico kiezen. Het is van belang dat verzekerden toegang hebben tot vergelijkbare informatie over de verschillende zorgverzekeringen, zodat zij een goede keuze kunnen maken. Hiervoor moet de informatie aanwezig zijn en vindbaar voor verzekerden. Het Nivel deed onderzoek naar de vindbaarheid van informatie op de websites van zorgverzekeraars voor verzekerden.

Bron: Nivel