Patiënten willen klare taal over zorgpolis

Patiënten en cliënten in de zorg willen af van onduidelijke namen voor zorgpolissen. Op dit moment kunnen verzekerden kiezen uit drie soorten polissen: natura, restitutie en combinatiepolis.
Maar bijna niemand begrijpt waar die polissen voor staan. De naam is te ingewikkeld en de inhoud van de polis vaak ook. Dat schrijven Patiëntenfederatie Nederland en het LOC (Landelijk Overleg Cliëntenraden) aan de Tweede Kamer. Die spreekt half april over de zorgverzekeringswet.

Volgens de brief zijn de namen van de polissen voor veel mensen een hinderpaal bij het kiezen van een zorg verzekering. “Wat opvalt is dat de begrippen ‘natura’, ‘restitutie’ en ‘combinatiepolis’ een hinderpaal blijven voor het maken van een afweging. Dat geldt voor veel mensen, niet alleen voor de 2,5 miljoen mensen die laaggeletterd zijn.” Vaak is ook onduidelijk met welke zorgaanbieders de zorgverzekeraar een contract heeft. Mensen hebben daardoor onvoldoende informatie om te kiezen voor een passende verzekering.

Bron: Patiëntenfederatie