Zorg en retail

WORD LID

Bij het Lidmaatschap:

  • Bijniermagazine
  • Welkomstpakket
  • Forum
  • Lotgenoten contact dagen
  • Medisch congres

Voor maar € 37,50 per jaar

Publicatiedatum: 16 augustus 2024

Het bericht over de zelfmeetkiosk in het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein is een leuk nieuwtje, maar een echt nieuwe aanpak is het niet. Het MUMC+ in Maastricht deed er al eerder ervaring mee op. En daaraan voorafgaand had al een pilot plaatsgevonden met een pop-up store voor de gezondheidszorg in het Roermondse winkelcentrum.

Even verder zoeken leert dat het Laurentius Ziekenhuis, Ziekenhuis Gelderse Vallei, Van Weel, Bethesda en Elisabeth TweeSteden Ziekenhuis in 2023 ook al ervaring opdeden met de zelfmeetkiosk.

Maar nu ook het St. Antonius Ziekenhuis ermee aan de slag gaat, klinkt toch weer gemopper. Bezuinigingsmaatregel? Ontmenselijkte zorg? Dat is weinig doordacht. In het ziekenhuis de gemeten waarden direct doorsturen naar het EPD werkt efficiency verhogend. Het scheelt de patiënt én de zorgprofessionals tijd. En toepassing in winkelstraten sluit aan op de behoefte van mensen om inzicht te hebben in hun gezondheidsdata. Het draagt bij aan de mogelijkheid om mensen meer eigen regie te geven over hun gezondheid.

Over vijf jaar weten we niet beter, dan zijn we hier allemaal aan gewend. “Je ziet er wat moe uit de laatste dagen. Kom, we moeten toch boodschappen doen, dan lopen we meteen even die kiosk binnen.”

Bron: Arts en Auto