Geringe aantal beoordelingen van patiënten over hun zorgaanbieder of arts biedt nauwelijks keuze-informatie voor andere patiënten

WORD LID

Bij het Lidmaatschap:

  • Bijniermagazine
  • Welkomstpakket
  • Forum
  • Lotgenoten contact dagen
  • Medisch congres

Voor maar € 37,50 per jaar

Publicatiedatum: 8 december 2023

Een ruime meerderheid van de zorggebruikers gaf in 2023 geen beoordeling over hun zorgaanbieder of arts. Transparantie over ervaringen van patiënten met zorgaanbieders en zorgverleners ondersteunt andere zorggebruikers in het maken van een goed overwogen keuze voor een behandeling of zorgaanbieder. Het delen van ervaringen over zorgaanbieders gebeurt nog niet vaak en draagt daardoor nauwelijks bij aan de beschikbare keuze-informatie voor patiënten. Dit blijkt uit een deelstudie van de Nivel Transparantiemonitor naar waarderingen van zorggebruikers.

De Transparantiemonitor 2018-2023 van het Nivel is een meerjarige project dat zich richt op de vraag hoe transparantie van zorg zich ontwikkelt en wat dat oplevert. Binnen dit project kijken we naar beschikbaarheid en bruikbaarheid van informatie over (kwaliteit van) behandelingen en (kwaliteit van) zorgaanbieders en zorgverleners. Informatie over de kwaliteit van zorgaanbieders en zorgverleners is onder andere beschikbaar op de website ZorgkaartNederland. Patiënten kunnen hier hun ervaringen delen en geven daarmee inzicht in hoe zij de geleverde zorg ervaren. Deze informatie kan andere zorggebruikers ondersteunen in hun keuze voor een zorgaanbieder of zorgverlener. In dit onderzoek vroegen we aan zorggebruikers in welke mate zij in 2023 een waardering hebben gegeven over hun zorgaanbieders.

Bron: Academie Nieuwe Zorg