Publicatiedatum: 7 november 2023
Agressie aan de balie doordat een geneesmiddel niet leverbaar is of een patiënt niet het geneesmiddelmerk krijgt waar deze op rekende. Apotheker Renate Bosma en haar team hebben er dagelijks mee te maken. “We moeten met zijn allen wat meer begrip voor elkaar gaan krijgen.”
Renate Bosma, apotheker van Service Apotheek de Hertog in het Friese Franeker, vertelt dat zij en haar team met allerlei soorten agressie te maken krijgen. “Patiënten smijten met geneesmiddelen, vloeken, schelden of zeggen vervelende dingen zoals ‘als ik mijn medicijn niet krijg en ik ga dood, dan is dat jouw schuld’. Niemand van het team vindt dit leuk, maar inmiddels zijn we eraan gewend geraakt. Het is onderdeel van ons werk geworden. Iets wat erbij hoort, maar dat is natuurlijk niet normaal. Een van onze assistenten heeft daarom onlangs ontslag genomen.”
“Regelmatig een ander merk krijgen werkt agressie in de hand”
Bron: Academie Nieuwe Zorg